Material som kan vara intressant för dig


Filmtävling mot alkohol i trafiken Årskurs: 7-9, Gymnasiet Ämne: Bild, Digitalt skapande, Musik, Samhällskunskap, Svenska

Entreprenöriellt lärande Årskurs: 7-9 Ämne: Företagsekonomi, NO, Praktiska & Estetiska, Slöjd, Teknik, Ämnesövergripande

Grönsaksutmaning Årskurs: 4-6 Ämne: Bild, Matematik, NO

Är det delbart? Om att ta, ha och dela nakenbilder

  • Koppling till läroplan: LGR11 och LGY11

Med det här materialet får eleverna möjlighet att reflektera och resonera kring hur man agerar ansvarsfullt på nätet och de utvecklar sina kunskaper om svensk lag och brott i samband med att man tar, har och delar nakenbilder. Eleverna får insikt om konsekvenserna av att dela och sprida bilder.

Utbildningsmaterialet består av en film med tillhörande pedagogiskt material, intervjufilm med brottsutredare på polisen och en informationsfolder till vårdnadshavare samt frågor och svar.

Utbildningsmaterialet är till för skolledare, elevhälsa, lärare och övrig skolpersonal som arbetar med värdegrund, värderingar och normer, sexualfrågor samt lag och brott. Polisen har tillsammans med Polismuseet tagit fram utbildningsmaterialet i syfte att öka kunskapen om och förebygga sexualbrott mot barn på nätet. Materialet bidrar till att öka medvetenheten om var gränsen går för vad som är brottsligt vad gäller att ta, ha och dela bilder på nätet. Vår förhoppning är att detta material ska bidra till att minska den skuld och skam som många av de utsatta känner och att fler ska be om hjälp och anmäla brott till polisen.

Här hittar du mer pedagogiskt material från Polismuseet

Årskurs 4-6, centralt innehåll samhälle

  • Hur man agerar ansvarsfullt vid användning av digitala och andra medier utifrån sociala, etiska och rättsliga aspekter.
  • Samhällets behov av lagstiftning, några olika lagar och påföljder samt kriminalitet och dess konsekvenser för individen, familjen och samhället.
  • De mänskliga rättigheterna, deras innebörd och betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen.

Årskurs 7–9 centralt innehåll samhälle

  • Möjligheter och risker förknippade med internet och digital kommunikation samt hur man agerar ansvarsfullt vid användning av digitala och andra medier utifrån sociala, etiska och rättsliga aspekter.
  • Demokratiska fri- och rättigheter samt skyldigheter för medborgare i demokratiska samhällen. Etiska och demokratiska dilemman som hänger samman med demokratiska rättigheter och skyldigheter, till exempel gränsen mellan yttrandefrihet och kränkningar i sociala medier.
  • Rättssystemet i Sverige och principer för rättssäkerhet. Hur normuppfattning och lagstiftning påverkar varandra. Kriminalitet, våld och organiserad brottslighet. Kriminalvårdens uppgifter och brottsoffers situation.

Gymnasiets mål

Kunskaper:

  • Har kunskaper om samhälls- och arbetsliv.
  • Har förmåga att kritiskt granska och bedöma det han eller hon ser, hör och läser för att kunna diskutera och ta ställning i olika livsfrågor och värderingsfrågor.

Normer och värden:

  • Respekterar andra människors egenvärde och integritet, tar avstånd från att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling samt medverkar till att hjälpa människor.
  • Ämne Samhällskunskap, Ämnesövergripande
  • Årskurs 4-6, 7-9, Gymnasiet
  • Tema Barns rättigheter, Genus & Jämställdhet, Lag & rätt, Sexualkunskap
  • Avsändare Polismuseet och Polismyndigheten
  • Externt material