Material som kan vara intressant för dig



Prata om spel - Analysera spelreklam Årskurs: 7-9 Ämne: Bild, Hem- och konsumentkunskap, NO, Svenska

Film "Jordbrukets historia" Årskurs: Förskola-Förskoleklass, 1-3, 4-6 Ämne: Hem- och konsumentkunskap, NO, SO, Ämnesövergripande

Brevvännerna - låt eleverna brevväxla med aktörer för en hållbar utveckling

  • Koppling till läroplan: LGR11 och LGY11

Nu finns det en plattform för dig som lärare som gör det möjligt för dina elever att brevväxla med spännande samhällsaktörer och du får hjälp att engagera dem i komplexa samhällsfrågor.

Genom Brevvännernas metod och material tar vi samhället in i klassrummet, och erbjuder lärare och elever över hela Sverige arbetsmarknadskontakt som inkluderar brev och olika uppdrag från personer på våra samarbetsorganisationer.

Du får:

  • Uppdraget formulerat i ett brev som postas till skolan från någon av våra samarbetsorganisationer:

- Forskare på institutionen för Elektroteknik på KTH

- En ombudsman på LO

- En samarbetsansvarig på Brevvännerna   

- En kommunikatör och projektsamordnare på Klimataktion

  • Lärarhandledning med lektionsförslag och koppling till läroplanen
  • Brevvännernas metodhandbok för Brevmetoden

Brevvännerna arbetar med följande tre aspekter:

  • Verklighetsförankring. När eleverna får ett uppdrag från en viktig samhällsaktör förstärks kopplingen mellan skolans undervisning och det omgivande samhället. Kunskapen sätts i en större kontext och eleverna märker att deras tankar och idéer spelar roll för en vuxenvärld.
  • Arbetsmarknadskontakt med fokus på hållbarhet. Eleverna får kontakt med olika yrkesgrupper, som på olika sätt jobbar för och med en hållbar ekonomisk, social eller ekologisk hållbar utveckling.
  • Social inkludering/demokrati. Vi ser att barn och unga kan bidra till samhället redan tidigt. De ska inte behöva vänta på att avsluta skolan och bli myndiga för att få sin röst hörd. Brevvännerna fungerar som en länk mellan den dagliga undervisningen och viktiga samhällsaktörer, för att lyfta in barns- och ungas röster i verksamhetsutvecklingen, redan från tidig ålder.

På så sätt kan vi arbeta tillsammans för att inkludera barn och unga i att skapa ett hållbart samhälle – för alla!

  • Ämne Fysik, Geografi, Historia, Kemi, Matematik, Pedagogik, Samhällskunskap, Sociologi, Svenska, Teknik
  • Årskurs 4-6, 7-9, Gymnasiet
  • Tema Demokrati, Forskning för skolan, Framtidens yrken, Miljö & Hållbar utveckling
  • Avsändare Brevvännerna
  • Externt material