Material som kan vara intressant för dig


Just do it! Vad kan den som ser, eller tror sig se, ett övergrepp göra? Årskurs: 7-9, Gymnasiet Ämne: Psykologi, Religion, Samhällskunskap, Svenska

Innan du laddar ner Just do it! Vad kan den som ser, eller tror sig se, ett övergrepp göra? så behöver du ange detta:

Jag vill gärna få tips om relevanta skolmaterial och få möjlighet att tycka till i intressanta undersökningar. Därför är det ok att avsändaren för de material jag laddar ner eller beställer kontaktar mig.



Jag vill gärna få epost från Gratis i skolan så jag inte missar något.

Här hittar du vår integritetspolicy

Ladda ner


Vi rymmer till rymden Årskurs: 1-3, 4-6 Ämne: Biologi, Fysik

Innan du laddar ner Vi rymmer till rymden så behöver du ange detta:

Jag vill gärna få tips om relevanta skolmaterial och få möjlighet att tycka till i intressanta undersökningar. Därför är det ok att avsändaren för de material jag laddar ner eller beställer kontaktar mig.



Jag vill gärna få epost från Gratis i skolan så jag inte missar något.

Här hittar du vår integritetspolicy

Ladda ner


Leia och björndjuren – en upptäcktsresa i rymden Årskurs: 1-3 Ämne: Biologi, Fysik, Kemi, NO, Svenska

Innan du laddar ner Leia och björndjuren – en upptäcktsresa i rymden så behöver du ange detta:

Jag vill gärna få tips om relevanta skolmaterial och få möjlighet att tycka till i intressanta undersökningar. Därför är det ok att avsändaren för de material jag laddar ner eller beställer kontaktar mig.



Jag vill gärna få epost från Gratis i skolan så jag inte missar något.

Här hittar du vår integritetspolicy

Ladda ner


Media Smart – läromedlet för källkritik, reklam och media

  • Koppling till läroplan: LGY11

Media Smarts läromedel för gymnasiet består av fyra lektioner som syftar till att ge eleverna en fördjupad kunskap om reklam, pr, information och andra budskap samt om varumärken, såväl företagens egna som det personliga varumärket.

Elever i gymnasiet är viktiga konsumenter och spenderar mycket tid på sociala medier och digitala plattformar. Media Smart erbjuder gymnasieelever ett roligt och enkelt sätt att fördjupa sig i mediekommunikation, kopplat till företagsekonomi och entreprenörskap där de kan utveckla sin konsekvensanalysförmåga och även arbeta med sitt eget personliga varumärke.

Media Smart för gymnasiet innehåller lektionerna En värld utan reklamVarumärken och Vad en bloggare bör veta.

Målet med lektionerna är att eleverna ska utveckla sin kunskap om medier och reklam och hur de påverkas av kommersiella budskap. Alla lektioner innehåller övningsuppgifter där eleverna får möjlighet att testa sina kunskaper. Som lärare kan du använda hela materialet eller välja ut vissa delar. Varje lektion är fristående och ni kan arbete med dem i den ordning som passar er bäst. Till en del lektioner finns rörliga filmklipp och stillbilder. Det går alltid bra att leta upp egna exempel för att forma lektionerna så de passar just er.

  • Ämne Företagsekonomi, Praktiska & Estetiska, SO, Svenska
  • Årskurs Gymnasiet
  • Tema Ekonomi & Entreprenörskap, Medier & Källkritik
  • Avsändare Media Smart
  • Externt material