Material som kan vara intressant för dig


Skapa ett Värdegrundshus - steg 1 Årskurs: 4-6 Ämne: Bild, Samhällskunskap

Innan du laddar ner Skapa ett Värdegrundshus - steg 1 så behöver du ange detta:

Jag vill gärna få tips om relevanta skolmaterial och få möjlighet att tycka till i intressanta undersökningar. Därför är det ok att avsändaren för Skapa ett Värdegrundshus - steg 1 kontaktar mig.



Jag vill gärna få epost från Gratis i skolan så jag inte missar något.

Här hittar du vår integritetspolicy

Ladda ner


Energifallets energismarta affisch Årskurs: 1-3, 4-6 Ämne: Hem- och konsumentkunskap, NO, SO, Ämnesövergripande

Innan du laddar ner Energifallets energismarta affisch så behöver du ange detta:

Jag vill gärna få tips om relevanta skolmaterial och få möjlighet att tycka till i intressanta undersökningar. Därför är det ok att avsändaren för Energifallets energismarta affisch kontaktar mig.



Jag vill gärna få epost från Gratis i skolan så jag inte missar något.

Här hittar du vår integritetspolicy

Ladda ner


Bryt tystnaden (2014) Årskurs: 4-6, 7-9, Gymnasiet Ämne: Ämnesövergripande

Innan du laddar ner Bryt tystnaden (2014) så behöver du ange detta:

Jag vill gärna få tips om relevanta skolmaterial och få möjlighet att tycka till i intressanta undersökningar. Därför är det ok att avsändaren för Bryt tystnaden (2014) kontaktar mig.



Jag vill gärna få epost från Gratis i skolan så jag inte missar något.

Här hittar du vår integritetspolicy

Ladda ner


Resistenta bakterier, ett hot på semestern?

Innan du laddar ner Resistenta bakterier, ett hot på semestern? så behöver du ange detta:

Jag vill gärna få tips om relevanta skolmaterial och få möjlighet att tycka till i intressanta undersökningar. Därför är det ok att avsändaren för Resistenta bakterier, ett hot på semestern? kontaktar mig.



Jag vill gärna få epost från Gratis i skolan så jag inte missar något.

Här hittar du vår integritetspolicy

Ladda ner

  • Koppling till läroplan: LGR11 och LGY11

Med en stor rörlighet av människor, djur och mat runt jorden sprids resistenta bakterier. I den här lektionen får ni lära er om vad man kan göra för att skydda sig från resistenta bakterier på resan.

WHO anger antibiotikaresistens som ett av vår tids största hot. 2017 antog regeringen en ny strategi för att bekämpa antibiotikaresistens, ett målområde är ökad kunskap i samhället om antibiotikaresistens och motåtgärder. 

I skolan är antibiotikaresistens en fråga man kan arbeta med inom flera kurser. Det handlar inte bara om att öka kunskapen om problemet, utan även ge unga verktyg och lösningar för vad vi gemensamt kan göra för att i framtiden minska riskerna.

Länk till faktablad


Centralt innehåll

Årskurs 7-9

Biologi

  • Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.
  • Aktuella samhällsfrågor som rör biologi.
  • Hur den fysiska och psykiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel. Vanligt förekommande sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Virus, bakterier, infektioner och smittspridning. Antibiotika och resistenta bakterier.
  • Aktuella forskningsområden inom biologi, till exempel bioteknik.

Geografi

  • Förekomst av och orsaker till fattigdom och ohälsa i olika delar av världen.
  • Samband mellan fattigdom, ohälsa och faktorer som befolkningstäthet, klimat och naturresurser.

Hem- och konsumentkunskap

  • Hygien och rengöring vid hantering, tillagning och förvaring av livsmedel.
  • Ställningstaganden vid val av varor och tjänster, till exempel vid inköp av kläder, livsmedel och resor utifrån perspektiven ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.
  • Hur livsmedel och andra varor produceras och transporteras och hur de påverkar miljö och hälsa.

Samhällskunskap

  • Aktuella samhällsfrågor, hotbilder och konflikter i Sverige och världen. FN:s syfte och huvudsakliga uppdrag, andra former av internationell konflikthantering och folkrätten i väpnade konflikter.

Svenska

  • Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syften, avsändare och sammanhang.
  • Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
  • Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från skola och samhällsliv. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare. Olika hjälpmedel, till exempel digitala verktyg, för att planera och genomföra muntliga presentationer.
  • Hur man sovrar i en stor informationsmängd och prövar källors tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.

Gymnasiet

Naturkunskap 1b

  • Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.

Naturkunskap 2

  • Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
  • Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.

Biologi 2

  • Mikroorganismer och deras betydelse för hälsa och sjukdom. Antibiotika och evolutionära processer.

Svenska

  • Muntlig framställning med fokus på mottagaranpassning. Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande. Användning av presentationstekniska hjälpmedel som stöd för muntlig framställning. Olika sätt att lyssna och ge respons som är anpassad till kommunikationssituationen.
  • Argumentationsteknik och skriftlig framställning av argumenterande text.
  • Ämne Biologi, Geografi, Hem- och konsumentkunskap, Naturkunskap, Samhällskunskap, Svenska
  • Årskurs 7-9, Gymnasiet
  • Tema Hälsa & Mat, Miljö & Hållbar utveckling
  • Avsändare Antibiotikaskolan
  • PDF-fil
Hur du använder detta material:
  • Börja med att ladda ner lektionen du vill att eleverna ska arbeta med.
  • Gå igenom materialet och förbered.
  • Genomför lektionen med eleverna.