Material som kan vara intressant för dig


Kompis med kroppen, åk 2 Årskurs: 1-3 Ämne: NO, SO, Svenska

Innan du laddar ner Kompis med kroppen, åk 2 så behöver du ange detta:

Jag vill gärna få tips om relevanta skolmaterial och få möjlighet att tycka till i intressanta undersökningar. Därför är det ok att avsändaren för Kompis med kroppen, åk 2 kontaktar mig.



Jag vill gärna få epost från Gratis i skolan så jag inte missar något.

Här hittar du vår integritetspolicy

Ladda ner


Mormor – vad åt du som barn? Årskurs: 4-6 Ämne: Bild, Hem- och konsumentkunskap, Svenska

Innan du laddar ner Mormor – vad åt du som barn? så behöver du ange detta:

Jag vill gärna få tips om relevanta skolmaterial och få möjlighet att tycka till i intressanta undersökningar. Därför är det ok att avsändaren för Mormor – vad åt du som barn? kontaktar mig.



Jag vill gärna få epost från Gratis i skolan så jag inte missar något.

Här hittar du vår integritetspolicy

Ladda ner


Innan du laddar ner En kampanj för köttproduktion med välmående djur så behöver du ange detta:

Jag vill gärna få tips om relevanta skolmaterial och få möjlighet att tycka till i intressanta undersökningar. Därför är det ok att avsändaren för En kampanj för köttproduktion med välmående djur kontaktar mig.



Jag vill gärna få epost från Gratis i skolan så jag inte missar något.

Här hittar du vår integritetspolicy

Ladda ner


6. Hur bedrivs svenskt skogsbruk och vilka funktioner fyller det

Innan du laddar ner 6. Hur bedrivs svenskt skogsbruk och vilka funktioner fyller det så behöver du ange detta:

Jag vill gärna få tips om relevanta skolmaterial och få möjlighet att tycka till i intressanta undersökningar. Därför är det ok att avsändaren för 6. Hur bedrivs svenskt skogsbruk och vilka funktioner fyller det kontaktar mig.



Jag vill gärna få epost från Gratis i skolan så jag inte missar något.

Här hittar du vår integritetspolicy

Ladda ner

  • Koppling till läroplan: LGR11

Lektion 6 av 6. Syftet med lektionen är att eleverna får lära sig mer om hur det svenska skogsbruket drivs samt vilka funktioner det fyller i samhället och kring strävan mot hållbar utveckling.

Vidare syfte är att få eleverna aktiva, individuellt bygga ny kunskap på det som var och en kan sedan tidigare, få eleverna att vara en resurs för varandra och slutligen hjälpa eleverna att koppla innehållet till förmågorna.

Lektionspasset är till stor del kommunikativt med inslag av arbete i mindre grupper.

Lärarens roll är av mer modererande art och denne leder eleverna in i tankebanor med hjälp av perspektivmodeller. Det är eleverna som gör jobbet. 

Länk till faktablad

Förmågor som tränas:

Geografi

  • Förmågan att utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen.
  • Förmåga att analysera hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen.
  • Förmågan att värdera lösningar på olika miljö- och utvecklingsfrågor utifrån överväganden kring etik och hållbar utveckling.

Samhällskunskap

  • Förmågan att reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar.
  • Förmågan att analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv.
  • Ämne Geografi, Samhällskunskap
  • Årskurs 7-9
  • Tema Miljö & Hållbar utveckling
  • Avsändare Sveaskog
  • Film