Material som kan vara intressant för dig


Kunskapsbedömning - vad, hur och varför? Årskurs: 1-3, 4-6, 7-9, Gymnasiet Ämne: Ämnesövergripande

KLARTÄNKT Film 1 - Vetenskaplig metod och himlakroppar Årskurs: 7-9, Gymnasiet Ämne: Fysik, Teknik

Innan du laddar ner KLARTÄNKT Film 1 - Vetenskaplig metod och himlakroppar så behöver du ange detta:

Jag vill gärna få tips om relevanta skolmaterial och få möjlighet att tycka till i intressanta undersökningar. Därför är det ok att avsändaren för de material jag laddar ner eller beställer kontaktar mig.



Jag vill gärna få epost från Gratis i skolan så jag inte missar något.

Här hittar du vår integritetspolicy

Ladda ner


Bygg ett minikretslopp Årskurs: 1-3, 4-6 Ämne: NO, SO, Ämnesövergripande

Inför prao & praktik

Innan du laddar ner Inför prao & praktik så behöver du ange detta:

Jag vill gärna få tips om relevanta skolmaterial och få möjlighet att tycka till i intressanta undersökningar. Därför är det ok att avsändaren för de material jag laddar ner eller beställer kontaktar mig.



Jag vill gärna få epost från Gratis i skolan så jag inte missar något.

Här hittar du vår integritetspolicy

Ladda ner

  • Koppling till läroplan: LGR11

Med den här lektionen får ni stöd för att ta vara på erfarenheter från prao och praktik i skolarbetet. Eleverna får förbereda, skriva dagbok om, och följa upp erfarenheterna från vistelsen ute på företag.

I skolan ska alla elever få lära sig om olika yrken och utbildningar. Studie- och yrkesvägledning är hela skolans uppdrag och blir bäst när det är en del av undervisningen. Med hjälp av de här lektionerna kommer ni att lära lite om i första hand praktiska yrken och utbildningsval. Med lektionerna får eleverna också reflektera kring vad de skulle vilja arbeta med i framtiden.

Koppling till kursplaner, årskurs 7-9

Samhällskunskap

  • Arbetsmarknadens och arbetslivets förändringar och villkor, till exempel arbetsmiljö och arbetsrätt. Utbildningsvägar, yrkesval och entreprenörskap i ett globalt samhälle. Några orsaker till individens val av yrke och till löneskillnader.
  • Hur hushållens, företagens och det offentligas ekonomi hänger samman. Orsaker till förändringar i samhällsekonomin och vilka effekter de kan få för individer och grupper.
  • Digitaliseringens betydelse för samhällsutveckling inom olika områden, till exempel påverkan på arbetsmarknad och infrastruktur samt förändrade attityder och värderingar.

Bild

  • Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande
  • Presentationer av eget bildskapande
  • Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete

Geografi

  • Var olika varor och tjänster produceras och konsumeras samt hur varor transporteras. Hur människors försörjning och handelsmönster har förändrats över tid.

Svenska

  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
  • Redigering och disposition av texter med hjälp av digitala verktyg. Olika funktioner för språkbehandling
  • Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från skola och samhällsliv. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare. Olika hjälpmedel, till exempel digitala medier och verktyg, för att planera och genomföra muntliga presentationer.

Kopplat till perspektiv inom vuxen-och SFI-utbildningen
Vuxenutbildningen ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja att pröva och omsätta nya idéer i handling och att lösa problem. Vuxenutbildningen ska bidra till att alla elever utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap, företagande och innovationstänkande vilka ökar elevernas möjligheter till framtida sysselsättning, genom företagande eller anställning. Vuxenutbildningen ska säkerställa att eleverna ges en grundläggande kunskap om arbetsmarknaden,

I ett allt mer digitaliserat samhälle ska vuxenutbildningen också bidra till att utveckla elevernas digitala kompetens. Utbildningen ska bidra till att alla elever utvecklar förståelse av hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska också ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt för att kunna värdera information. Genom dessa kunskaper och förhållningssätt kopplade till digital kompetens, entreprenörskap och innovationstänkande utvecklar eleverna förmågor som är viktiga i såväl arbets- och samhällslivet som vid vidare studier.

  • Ämne Bild, Geografi, Samhällskunskap, SFI, Svenska, SYV
  • Årskurs 7-9
  • Tema Framtidens yrken
  • Avsändare WorldSkills Sweden
  • PDF-fil
Hur du använder detta material:
  • Välj och ladda ner den lektion du vill att ni ska arbeta med.
  • Gå igenom materialet och förbered lektionen.
  • Genomför lektionen med eleverna.