Den nionde november har 14 elever från klassen fått äran att sitta i panelen och publiken på hotell Clarion Sign. Där har vi möjligheten att träffa hållbarhetschefer från SWECO och Vattenfall för att diskutera de globala målen, vårt projekt och framtiden.

Läs mer »

Under 2019 och i början av 2020 gav sig skolelever, lärare, scoutgrupper, astronomer och nyfikna privatpersoner ut för att räkna stjärnor på natthimlen. Syftet var att hjälpa forskare att testa en ny metod för att mäta ljusföroreningar, enligt principen att ju fler stjärnor du ser på natthimlen, desto mindre ljusföroreningar.

Läs mer »

Vi i Skapaskolans åtta har bestämt oss att börja med ett projekt som heter Jeans for Africa.  Vi valde att börja med detta projekt eftersom vi ville göra en skillnad hos de som bor i utsatta områden och upplysa människor runt om i världen om den mörka sidan bakom klädindustrin.

Läs mer »

Sedan några veckor är skolan åter igång och vi går en ny höst till mötes. Efter en mycket speciell vår, då gymnasieskolorna bedrivit fjärr- och distansstudier, är alla tillbaka i skolan. Ny termin innebär också nya elever och att elever går från en skolform till en annan.

Läs mer »

En digital utbildning är beroende av ett läromedel anpassat för ändamålet, och inte sällan handlar det här läromedlet om videor av olika slag.

Läs mer »

I mars fick jag veta att min skola stänger på grund av Corona! Allt inställt, allt ovisst, ingen mer bio, inga fester, ingen fika med mormor, ingen resa, inget häng med kompisar. Och folk som dör! Väldigt lätt att bli deppig och fokusera på allt negativt...

Läs mer »

Att arbeta med film i klassrummet är ett bra sätt att få eleverna mer motiverade. Men att bara slänga ut uppgiften ”skapa en film” fungerar sällan/aldrig. Du som lärare behöver skapa en struktur för eleverna att följa, så att de får en ledstång att hålla sig i.

Läs mer »

Att arbeta med stöd i form av extra anpassningar är en utmaning, speciellt i de högre årskurserna där klasserna generellt är stora och där lärarna ofta har flera olika klasser, vilket innebär att de möter ett stort antal elever varje vecka.

Läs mer »

När jag pluggade på Komvux så använde sig vår lärare av en metod som jag aldrig innan hade provat på. Vi skulle se en kort (2-6 minuter) film innan lektionen, och därmed vara bättre förberedda när lektionen väl sparkade igång. Jag tyckte det var strålande! Jag hade helt plötsligt en förförståelse för det vi skulle göra på lektionen.

Läs mer »

Det har länge pratats om begreppet " Flipped Classroom" ett e-lärande-koncept som till stor del bygger på att en viss del av den fysiska undervisningen sker online, och inte sällan med hjälp av streamat videomaterial.

Läs mer »
Sida