Material som kan vara intressant för dig


Film "Hos mjölkbonden" Årskurs: Förskola-Förskoleklass, 1-3, 4-6 Ämne: NO, SO, Ämnesövergripande

Datalogiskt tänkande del 2 Årskurs: 1-3, 4-6 Ämne: Matematik, Svenska

Innan du laddar ner Datalogiskt tänkande del 2 så behöver du ange detta:

Jag vill gärna få tips om relevanta skolmaterial och få möjlighet att tycka till i intressanta undersökningar. Därför är det ok att avsändaren för de material du laddar ner eller beställer kontaktar mig.



Jag vill gärna få epost från Gratis i skolan så jag inte missar något.

Här hittar du vår integritetspolicy

Ladda ner


Media Smart – läromedlet för källkritik, reklam och media Årskurs: Gymnasiet Ämne: Företagsekonomi, Praktiska & Estetiska, SO, Svenska

Lektion 6 - Undervisa om programmering med Hour of Code

Innan du laddar ner Lektion 6 - Undervisa om programmering med Hour of Code så behöver du ange detta:

Jag vill gärna få tips om relevanta skolmaterial och få möjlighet att tycka till i intressanta undersökningar. Därför är det ok att avsändaren för de material du laddar ner eller beställer kontaktar mig.



Jag vill gärna få epost från Gratis i skolan så jag inte missar något.

Här hittar du vår integritetspolicy

Ladda ner

  • Koppling till läroplan: LGR11

I den här lektionen får eleverna koda på riktigt. Eleverna får klicka på pilar som visar åt vilket håll bollen ska rulla. Vi använder oss av tjänsten Hour of Code.

Med materialet ”Programmering från början” får du tillgång till färdiga lektioner som tar dig och dina elever genom de nya inslagen i kursernas centrala innehåll. I lektionerna får eleverna göra roliga övningar och samtidigt lära sig vad programmering och kodning är för något. Från och med hösten 2017 ingår programmering i grundskolans ämnen matematik och teknik. Många lärare som ska undervisa i programmering har inte gjort det tidigare. Flera känner sig osäkra på ämnet. Men med tillgång till ett bra stöd blir programmering ett roligt inslag i undervisningen.

Centralt innehåll

Matematik

1-3

Algebra

  • Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering.
  • Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.

4-6

Algebra

  • Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering.
  • Programmering i visuella programmeringsmiljöer.

Teknik

Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar

1-3

  • Att styra föremål med programmering

4-6

  • Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
  • Ämne Matematik, Teknik
  • Årskurs 1-3, 4-6
  • Tema Programmering
  • Avsändare Gratis i skolan
  • PDF-fil
Hur du använder detta material:
  • Arbeta med lektionsserien från lektion 1 till lektion 6.
  • Ladda ner den lektion du vill att ni ska arbeta med.
  • Gå igenom materialet och förbered lektionen.
  • Genomför lektionen med eleverna.